Scholing decanen, lob-coördinatoren en loopbaandocenten
Cursus loopbaanbegeleiding voor decanen, lob-coördinatoren en -docenten
Inhoud
Deze scholing bestaat uit acht bijeenkomsten waarin afwisselende en bruikbare LOB thema’s op het gebied van loopbaanbegeleiding aan bod komen. De thema’s zijn:
- Loopbaankeuzetheorieën en visie op LOB:
- Inleiding in de meest gangbare theoretische kaders in de loopbaanbegeleiding:
- De relatie tussen persoonstyperingen en loopbaankeuze
- Loopbaankeuze als ontwikkelingsproces
- Loopbaankeuze bezien vanuit socialisatieprocessen
- Kiezen bezien vanuit het managen van eigen loopbanen
- Theoretische kaders vertalen naar de eigen praktijk:
- Stroomlijning loopbaan- en leerlingbegeleiding in de school
- LOB-methodes
- Casuïstiek: voorbeeldverhalen over leerlingen
- Groepsgewijze keuzebegeleiding/ groepsprogramma’s
- De leerling individueel:
- Aansturen van de leerling. Kennisname van hulpmiddelen die hierbij als begeleidingsinstrument ingezet kunnen worden.
- Coachen van de leerling:
- Soorten gesprekken en gespreksinterventies
- De coachende gesprekstijl.
- Begeleiden van de leerling met problemen:
- Keuzeproblemen
- Studievoortgangproblemen
- Sociaal-emotionele problematiek
- Testgebruik:
De plaats van testgebruik in de begeleiding van leerlingen. Aan de orde komen:
- Capaciteitentests
- Interessevragenlijsten
- Studiebeleving en studievaardigheid/leerstijl
- Persoonlijkheidsvragenlijsten
- Klassikale screening en positionering in de LOB-begeleiding
- Individueel psychologisch onderzoek
- Intelligentiemodellen, meervoudige intelligentie
-
Opleidingenkennis en de wereld van werk
- De structuur van het onderwijs in Nederland
- Zoeksystemen en methoden om informatie over opleidingen en werk te verkrijgen en informatie te verwerken
- Pro’s en contra’s van beroepen(-advisering)
- Werken in de toekomst en de arbeidsmarkt
- Organisatie van het schooldecanaat:
Jaaragenda en opstellen van een werkplan voor het decanaat
- De rolverdeling tussen de decaan en de mentor
- Het aansturen van mentoren
- De rolverdeling en afstemming tussen het decanaat en extern adviesbureau
- Beheersen van informatiestromen
- Organiseren van bijeenkomsten in het kader van de LOB: ouderavond, informatieavond, beroependag, themabijeenkomst.
- Faciliteiten, beleidsplan, budget. De belangenbehartiging van het decanaat naar het management van de school.
- De rol van LOB in de positionering van de school naar buiten toe
- Het loopbaandossier
- Eindnotitie
Gedurende het cursusjaar werkt de deelnemer aan het opstellen van een eindnotitie. In dit werkstuk wordt de leerstof van de scholing vertaald naar een praktische uitwerking van een thema die de decaan in de schoolpraktijk ook daadwerkelijk kan inzetten. De keuze van het onderwerp wordt individueel gemaakt. Hierbij kan gedacht worden aan onderwerpen als:
- Een beleidsnotitie van het decanaat voor de schoolleiding
- Het samenstelling van een begeleidingsprogramma
- Een standpuntbepaling ten opzichte van testgebruik in de LOB.
- Een ander onderwerp, ingebracht door de cursist.
Niveau
De deelnemers dienen te beschikken over een HBO werk- en denkniveau.
Het niveau van de scholing is HBO.
Duur
De scholing bestaat uit 8 bijeenkomsten, in de planning gaan we uit van 1 bijeenkomst per maand. De bijeenkomsten bestaan uit dagdelen van 2,5 tot 3 uur afhankelijk van het onderwerp.
Doelstellingen
Doel van de scholing is de deskundigheid van decanen, LOB-coördinatoren en loopbaandocenten op het gebied van Loopbaanoriëntatie en - begeleiding en aanverwante thema’s te bevorderen.
Doelgroep
(Aspirant-)decanen / LOB-coördinatoren uit alle onderwijsvormen / loopbaan-docenten (van praktijkonderwijs tot slb’ers hogeschool). De scholing wordt aangeboden met open inschrijving, in compagny of als individueel coaching traject.
Studiebelasting
De studiebelasting is 2 dagdelen in de maand: een dagdeel waarop de maandelijkse bijeenkomst plaatsvindt (circa 2,5 tot 3 uur per bijeenkomst) en een dagdeel voor het uitwerken van opdrachten, zelfstudie en het schrijven van de eindnotitie. (circa 2,5 uur studiebelasting)
Studiemateriaal (inclusief)
Het studiemateriaal bestaat uit:
- een syllabus met een overzicht en samenvatting van de onderwerpen die worden behandeld tijdens een cursus
- Hand-outs van de PowerPoints
Aanbevolen literatuur (exclusief)
- Creatiespiraal; natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid, M. Knoope (1998), KTC uitgeverij, ISBN 978 90 8046 771 2
- Gespreksvoering; basisvaardigheden en gespreksmodellen, H. T. van der Molen & Frits Kluijtmans, Wolters Noordhoff, ISBN 978 90 01 59635 4
- Loopbaancompetenties; management van mogelijkheden, R. Spijkerman & D. Admiraal (2000). Kluwer, ISBN 90 14 06675 9
- Stimuleringsplan LOB, VO Raad (februari 2009)
- Uitblinkers; waarom sommige mensen succes hebben en anderen niet, M. Gladwell (2009), Uitgeverij Contact, ISBN 978 90 254 2958 4
- Understanding Careers, The metaphores of working lives, Kerr Inkson, 2007, Sage Publications, ISBN 0-7619-2950-9
- Een kwestie van karakter, Paul Tough, 2012 Business Contacts, ISBN 978 90 470 0811 8
- Het complete loopbaanboek, Susan van Ass, uitgeverij Boom.Nelissen, 2015, ISBN 9 789024 403769
- De wereld van morgen, Richard van Hooijdonk, 2018, Bertram + de Leeuw Uitgevers, ISBN 9 789461 562388
Nuttige links
- Cultural dimensions www.geert-hofstede.com
- VO RAAD www.voraad.nl
- Expertisepunt LOB https://www.expertisepuntlob.nl/
- ROA www.roa.nl
- VVSL https://www.vvsl.nl/home
- NVS/NVL https://nvs-nvl.nl/
Toetsing (indien van toepassing)
Er vindt geen formele toetsing plaats. Wel wordt van de deelnemers verwacht dat zij gedurende de scholing werken aan een eindnotitie. In dit werkstuk wordt de leerstof van de scholing vertaald naar een praktische uitwerking van een thema die de decaan in de schoolpraktijk ook daadwerkelijk kan inzetten. In de laatste bijeenkomst presenteert de deelnemer het eindwerkstuk en vindt intervisie met de overige cursisten plaats.
Na afloop ontvangen de deelnemers een scholingscertificaat van Profiel ASL.