Groepsgewijze testafname voortgezet onderwijs
Wat is het?
Met het groepsgewijs onderzoek biedt Profiel ASL uw school externe professionele begeleiding bij het maken van hun profiel- of studiekeuze.
Wij komen naar uw school toe en testen de leerlingen groepsgewijs.
Het onderzoek levert gegevens op met betrekking tot:
- De bepaling van haalbaarheid van niveau, profiel of sector;
- De capaciteiten (taalkundige, exacte en rekenkundige aanleg);
- Interessegebieden;
- Sociaal emotioneel draagvlak (welbevinden, zelfconcept) en studiehouding (o.m. motivatie/concentratie, studieaanpak).
Waarom is het belangrijk?
Decanen en mentoren kunnen deze gegevens betrekken bij hun eigen bevindingen en gebruiken tijdens de leerlingbegeleiding, oudergesprekken en rapportvergaderingen. Het verschaft bovendien de schoolleiding relevante managementinformatie t.a.v. het niveau van leerlingen in vergelijking met landelijke normen.
Wat houdt het in?
Stap 1: werkafspraken maken
In overleg met de betrokkenen op school maken we goede werkafspraken over inhoud, logistiek en communicatie van de testafname en de resultaten.
Stap 2: de testafname
Het onderzoek wordt opgestart met een inleidend verhaal om te verhelderen wat de leerlingen tijdens de testdag kunnen verwachten. Met behulp van de in te vullen tests krijgen leerlingen antwoorden op de drie vragen die belangrijk zijn bij hun keuzemoment:
- Wat kan ik?
- Wat wil ik?
- Hoe zijn mijn motivatie en studievaardigheden?
Stap 3: de rapportage
De onderzoeksresultaten worden per leerling door een deskundige adviseur geanalyseerd en geïnterpreteerd. De belangrijkste bevindingen en een concreet advies worden in een beknopte rapportage weergegeven. Deze beknopte rapportage, bedoeld voor de decaan/mentor, is optioneel. Het is ook mogelijk om de testresultaten te ontvangen zonder interpretatie.
De rapportage aan de ouders en leerlingen omvat de uitslagen en een toelichtingsbrief. Daarnaast worden de onderzoeksresultaten doorgesproken met de decaan/mentor. Ook deze nabespreking is optioneel.