Profiel ASL

Testgebruik & interpretatie

  1. Inhoud

 

De plaats van testgebruik in de begeleiding van leerlingen. Kennisname van tests als hulpmiddel in de leerlingbegeleiding op het gebied van studievoortgang en (studie-)loopbaankeuze. Afhankelijk van de diagnostische instrumenten die op school ter beschikking zijn, kunnen de volgende tests aan de orde komen:

 

  • Capaciteitentests

  • Interessevragenlijsten

  • Studiebeleving en studievaardigheid

  • Persoonlijkheidsvragenlijsten

  • Klassikale screening en de positionering in de LOB begeleiding

 

Op dit moment is in het kader van testgebruik scholing ter beschikking met betrekking tot de volgende thema’s/testbatterij:

 

  • Algemeen: testgebruik in relatie tot SLOB

  • DAT/SV/ILIAS (capaciteiten, studievaardigheid en belangstelling, leerjaar 3 havo en vwo)

  • DAT/SV/KIM (capaciteiten, studievaardigheid en belangstelling leerjaar 3 vmbo)

  • NIO/OSV/Pionier (capaciteiten, studievaardigheid en belangstelling)

  • OSV (studievaardigheid en faalangst onderbouw vmbo en avo)

  • ISV (studievaardigheid bovenbouw havo en vwo)

 

Tijdens de scholing wordt aandacht besteed aan:

  • Het plaatsen van psychodiagnostische instrumenten in het totale begeleidingsconcept van de school en de gegevens die in de begeleiding van leerlingen worden meegewogen

  • De samenstelling van de betreffende tests en/of andere vragenlijsten

  • De informatie uit de ter beschikking zijnde instrumenten/ screening voor de begeleider

  • De betekenis van de scores en de conclusies die daaraan verbonden kunnen worden bij individuele leerlingen

  • In te zetten begeleidingsmaatregelen

 

De thema’s worden niet enkel inhoudelijk toegelicht. Met behulp van casuïstiek wordt geoefend met het vaststellen van begeleidingsmaatregelen/aandachtspunten voor begeleiding voor de individuele leerling binnen de mogelijkheden van de school.

 

  1. Niveau

 

De deelnemers dienen te beschikken over een HBO werk- en denkniveau.

Het niveau van de scholing is HBO.

 

 

 

 

  1. Duur

 

De scholing testgebruik en interpretatie neemt een dagdeel van 4 uur in beslag. Daarnaast kan er gekozen worden voor een aanvullende module van 1 à 2 uur : ‘Testgebruik in de praktijk’ . Deze module kan als praktische oefening in aansluiting op de scholing plaatsvinden of afzonderlijk als update van een eerdere scholing of bestaande kennis.

 

  1. Doelstellingen

 

Begeleiders in het onderwijs meer inzicht geven in het gebruik en de inzet van psychodiagnostische instrumenten/tests bij het begeleiden van leerlingen (op het gebied van LOB).

Met als doel problemen bij het maken van loopbaankeuzes voor te zijn en om de motivatie en betekenis van het onderwijs voor leerlingen te verhogen.

 

 

  1. Doelgroep

 

Decanen, mentoren, lob coördinatoren, leerlingbegeleiders en docenten in het voortgezet onderwijs.

De scholing wordt in company op school aangeboden en op maat samengesteld.

 

 

  1. Studiebelasting

 

  • Scholing testgebruik en interpretatie:

    • Contact uren: 4

    • Zelfstudie uren: 2

  • Aanvullende module testgebruik in de praktijk:

    • Contact uren: 1 à 2 uur

    • Zelfstudie uren: 1 à 2 uur

 

 

  1. Studiemateriaal (inclusief)

 

Het studiemateriaal bestaat uit:

  • Een syllabus met een samenvatting van de relevante thema’s van de cursus en toelichting bij de betreffende testbatterij.

  • Hand-outs van de PowerPoints

  • Casuïstiek in maatwerk

 

 

  1. Toetsing (indien van toepassing)

 

Toetsing is niet van toepassing.

Na afloop ontvangen de deelnemers een scholingscertificaat van Profiel AS (zie bijlage Scholingscertificaat Profiel ASL).

 

Profiel ASL

Ons team

Wij bestaan uit een gevarieerd team waarbij ieder zijn eigen specialisme heeft en nauw met elkaar samenwerkt. Met plezier en enthousiasme zetten wij ons graag in voor een leven lang ontwikkelen. 

Kennis met ons maken? Klik dan hier!

×
Home